Rasmus Clausen

Formand for Venstre i Horsens Kommune og suppleant til Regionsrådet i Region Midtjylland

Struktur, hospitaler og beredskab

Overordnet struktur

Hospitalsstrukturen er efter nogle års uro ved at været faldet på plads. Jeg ser god fornuft i, at vi i Region Midtjylland bevarer 6 fagligt velfunderede hospitaler i Aarhus, Gødstrup, Horsens, Randers, Silkeborg og Viborg.

Heraf er de 5 af dem akuthospitaler: Aarhus, Gødstrup, Horsens, Randers og Viborg. Desuden modtager Silkeborg akutte visiterede medicinske patienter.

DET præhospitalE Beredskab

Akutte patienter skal fortsat afklares i det præhospitale system og derefter køres/flyves til det rette akuthospital.

At blive afklaret som akut patient i det præhospitale system vil f.eks. sige, at man som mulig patient ikke bare kan gå ind på skadestuen.

Man skal først henvende sig hos egen læge eller hos vagtlægen.

For mig står det helt centralt, at det præhospitale beredskab skal fastholdes på det nuværende høje niveau. Det er en væsentlig faktor for borgernes samlede oplevelse af tryghed i hospitalssystemet. Lægebilerne giver f.eks. et markant bidrag til oplevelsen af tryghed, så derfor mener jeg vi Region Midtjylland skal opretholde systemet med lægebiler i akutberedskabet. Lægerne har i højere grad mulighed for at afslutte behandlingen på skadestedet. Det er en fordel for patienten og det kan i adskillige tilfælde spare en omkostningstung indlæggelse.

Høj kvalitet af ambulancetjenesten står dog også helt centralt. Selv om jeg er gammel Falck-fan, så vil jeg til stadighed hævde, at ambulancetjenesten godt kan sendes i udbud blandt flere. Ligesom Falck som privat firma kan byde på at stå for ambulancetjenesten, kan også andre udbydere gøre det. Det sikrer, at vi får mest muligt vores skattekroner.

I den forbindelse skal respons-tiderne følges nøje. Der bør være indføjet nogle økonomiske konsekvenser i udbuds-materialet, som gør at den valgte ambulancetjeneste har en stor egeninteresse i at overholde responstiderne.

Akut-Tryghed

En effektiv helikopter-tjeneste har givet tryghed, særligt i områder med langt til den i situationen relevante akutfunktion.

Den tryghed vil jeg gerne være med til at fastholde.

Den er en væsentlig forudsætning for ønsket om bosætning lidt længere væk fra de forskellige akutfunktioner. Vi har f.eks. i Danmark kun få steder som kan tage sig af alvorlige forbrændinger. Det skal være trygt at bo langt ude på landet og man skal kunne stole på, at man hurtigt kan få den bedste behandling.

Herudover skal der hele tiden holdes et sundhedsfagligt fokus på ny teknologi og nye behandlingsmetoder. Nye teknologier giver både bedre behandlings-resultater, bedre patientoplevelse og i mange tilfælde også mulighed for behandling med mindre forbrug af personale til befordring, indlæggelse m.m.