Rasmus Clausen

Formand for Venstre i Horsens Kommune og suppleant til Regionsrådet i Region Midtjylland

Mærkesager

• Patienten er et menneske – ikke blot en arbejdsopgave. Sygeplejersken er et menneske – ikke blot en del af et system. Mennesket først. Ud med kassetænkning mellem stat, region og kommune.
  • Udnyt privathospitalerne, når de offentlige ikke når at behandle patienterne hurtigt nok. Patienten kommer altid i første række.
  • Mere frit valg og flere rettigheder til de fødende, som f.eks. ret til samme ansvarlige jordemoder gennem hele forløbet. Det kan godt rent praktisk varetages af et lille team på 2-3 jordemødre, som deles om den enkelte familie, men som får et særligt kendskab til familien. Desuden vil det give markant større tryghed med en formuleret ret til to dages ophold på et hospital eller et barselshotel efter fødslen.
  • Rent politisk skal regionsrådet arbejde mere målrettet med organiseringen af fødeområdet. Der skal sættes fokus på mulighederne for at inddele eksisterende større fødesteder i mindre organisatoriske og fysiske enheder.
  • Den grønne omstilling skal bruges til regional udvikling og nye arbejdspladser. Den grønne omstilling skal ikke drives fremad ved hjælp af store regionale eller statslige tilskud. Den grønne omstilling skal drives fremad på markedsvilkår med de private virksomheder som medspillere. Den grønne omstilling kan blive den helt store regionale mulighed for erhvervsudvikling.
  • Udviklingen i landdistrikter skal være med til at skabe vækst og velstand.
  • Råstofudvinding kan sagtens gå hånd i hånd med med grøn omstilling.
  • Den digitale infrastruktur skal forbedres – særligt i yderområderne.